Fit met Eiwit!

01-04-2019

Ons lichaam draait op EKV: eiwitten, koolhydraten en vetten. Vetten en koolhydraten houden het boeltje voornamelijk op gang en leveren energie aan ons lichaam. Eiwitten doen net even iets anders. Deze toppers zorgen namelijk voor herstel en groei van ons lichaam! Vooral als je veel sport is het belangrijk om te weten hoeveel gram eiwitten je per dag moet binnenkrijgen. Zo kun je doelgericht sporten, maar ook te weten komen hoe je op gewicht blijft. Wil je bijvoorbeeld spiermassa opbouwen of afvallen? Lees dan snel verder!

Wat zijn eiwitten eigenlijk?

Het worden ook wel proteïne genoemd en ze worden in de maag en dunne darm afgebroken tot aminozuren. Dit zijn de bouwstenen van ons lichaam en stimuleren de spieropbouw en aanmaak van lichaamscellen. Als het lichaam geen aminozuren nodig heeft dan worden eiwitten omgezet in suikers die wel weer energie geven.

Met sporten en met name bij krachttraining ontstaan er kleine scheurtjes in je spierweefsel. Wat volgt is een signaaltje van ons immuunsysteem waardoor er stamcellen en groeihormonen naar de spier worden gestuurd om te herstellen.

Eiwitsynthese

Of je nu wilt afvallen en/of spiermassa wilt opbouwen je moet weten wat eiwitsynthese inhoudt. Daarnaast dien je te weten hoeveel eiwitten je moet binnenkrijgen om effectief te sporten. En pas als je voedingsthema op orde is kun je spiermassa gaan kweken.

Zoals gezegd scheuren spieren tijdens het sporten, deze worden gelukkig weer gevuld met een bundel van eiwitdraadjes, met een moeilijk woord myofibrillen genoemd. Het is de bedoeling dat je lichaam hiervan genoeg heeft opgenomen, zodat jouw spieren tijdens het herstel groter kunnen groeien. Met een mooi staaltje vakjargon noemen ze dit dan weer anabolisme. Het tegenovergestelde noemen ze katabolisme dan neemt je spiermassa af of blijft het op hetzelfde niveau. Natuurlijk moet je dat laatste voorkomen, het helpt niet met sterker worden of afvallen.

De succesformule voor spiergroei: anabolisme > katabolisme = positieve eiwitsynthese.

Wat is jouw dagelijkse portie eiwitten?

Het advies aan een (kracht)sporter luidt: eet dagelijks 1.5 tot 1.8 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht. Ben jij 75 kg? Dan zou je tussen de 112.5 en 150 gram aan eiwitten binnen moeten krijgen.

Vlees (zoals die lekkere ribeye steak van maandag), maar ook vis, noten en zuivel zijn producten die veelal eiwitten bevatten. Denk jij niet genoeg tijd te hebben of om een andere reden niet aan je dagelijkse hoeveelheid komen? Dan is het nuttigen van eiwitshakes een goede optie om het verschil te maken!

Afvallen met eiwitten

Sporten doe je hopelijk niet alleen omdat je wilt afvallen. Want besef dit goed: Als je sport om af te vallen lijkt het proces heel traag te gaan, maar laat je niet in de maling nemen! Spieren wegen namelijk meer dan vet. Kortom, je wordt strakker en fitter alleen jouw gewicht neemt met slechts 1 á 2 kg per twee weken af. Laat je hier dus niet door ontmoedigen!

Afvallen zonder te sporten met een eiwit-dieet. Het kan! Je moet namelijk vetreserves verbranden en dit gaat het makkelijkst als jij weinig koolhydraten eet en jouw energie put uit de eiwitten die je opneemt. Toch raden wij het ten zeerste af! We zullen dit even onderbouwen met de voor- en nadelen van een eiwit-dieet:

Voordelen

Het bevat nog relatief veel energiebronnen, aangezien je in eerste instantie energie uit de eiwitten zelf kan halen en als dat op is ga je over op de vetreserves.

Daarnaast hebben eiwitten een hoog verzadigingsgehalte. Voor je gevoel zit je langer vol terwijl je lichaam vet verbrandt om je energie te blijven leveren. Ook spiermassa wordt minder snel afgebroken.

Nadelen

Over een langere periode zal het dieet niet de gewenste resultaten boeken. Waarom dan? Je eet namelijk producten met een lage glycemische index, een moeilijk woord dat wat uitleg verlangt. Je voelt jezelf inderdaad iets langer verzadigd, echter houdt dit gevoel niet lang stand.  Na verloop van tijd zul je met dit dieet ook echt minder moeten gaan eten of nog meer gaan sporten.

Tevens kan het lichaam een tekort aan vezels en calcium oplopen, daar dit dit veelal wordt gewonnen uit producten met koolhydraten daarin. Vandaar dat de meeste voedingsprofessionals een eiwit-dieet afraden. Vooral mensen met een mindere nierfunctie mogen niet te veel eiwitten tot zich nemen.

Conclusie

Gewoon lekker bij ons komen sporten en dit combineren met een verantwoord en persoonlijk voedingsschema, waar zowel eiwitten, vetten als koolhydraten inzitten.

Deel dit met vrienden:

Meer blogs

Bekijk

Gezonde en ongezonde vetten

Bekijk

Koolhydraten, hoe zit dat nu precies?

Bekijk

Health Center Bodyworkx: “Door Pink Boxing & Cross Boxing trekken we veel nieuwe leden aan”

Bekijk

The Boxing Academy: “Door Pink Boxing & Cross Boxing is onze club sterk gegroeid”

Bekijk

PROUD TO BE PINK – Het verhaal van een Pink Boxing lady!

Bekijk

Van slechts drie dames in een gymzaaltje tot ‘Biggest Boxing Community’

Bekijk

‘De grootste spier zit in je hoofd’